Monday 29 August 2016

Lær oss å be

Johannes 15:5 Jeg er vintreet, dere er greinene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre.
På det Lutherske Teologisk Seminar (LTS) i Hong Kong ber jeg sammen med studentene før undervisningstimene. Slik har det vært fra jeg begynte på LTS i 2006.  Gud blir invitert til å være den store læreren blant oss slik at både studentene og jeg kan bli inspirert. Vi ber om Guds velsignelse slik at det undervisningen og diskusjonen gir oss en dypere forståelse for det de har lært.
Jeg ber når jeg forbereder meg. Å be Gud om hjelp betyr ikke mindre forberedelser. Jeg må allikevel forberede meg så godt jeg kan. Selv om studentene ofte har mindre kunnskap enn læreren, merker de godt om jeg er forberedt eller ikke.
I diakoni og spiritualitet understreker jeg hvor viktig det er å be og å ha nærhet til Gud. Det er Gud vi henter vår styrke fra. Det er deres kristne tro som gjør deres omsorgs arbeid til diakoni.
Lærerne ved LTS blir ofte invitert til å holde søndagsprekener i lutherske og andre kirkesamfunns menigheter. Preken forberedelse tar mye tid. En god preken krever engasjement.  Samtidig - for at det jeg taler skal kunne røre ved menneskenes hjerter og sjel, må den Hellige Ånd være med å gjøre sin gjerning.  Min favoritt bønn er «Gud, forbered hjertene til de som skal høre på min preken – slik at ditt ord kan falle i god jord.»           
Studenter som er i sitt siste studieår har ansvaret for morgensamlingen på LTS. De må også preke. Hver student blir tildelt en professor som veileder som leser det de har produsert og gir de råd. Jeg minner studentene på det samme som jeg minner meg selv om. Be! Vi starter også veiledningen med bønn.

Ja, jeg ber og bønnene mine er ofte relatert til arbeidet. I framtiden håper jeg på å be mer – for å komme nærmere Gud, for å prise ham, for å takke, lytte, og løfte andre fram for ham. Gud lær meg å be! 

Skevet av Po Chu Grønvold

No comments:

Post a Comment