Monday 16 May 2016

Gudstjenesten på lufta

For noen år siden ble det Lutherske Teologiske Seminaret (LTS) i Hong Kong invitert av Hong Kong Kristne Råd (Hong Kong Christian Council - HKCC) til å ta ansvar for en søndag gudstjeneste på engelsk for Hong Kong Radio en gang i året.  I følge Hong Kong Radios forskning har dette radio programmet et fast publikum på over 20,000 lyttere i Hong Kong.

I fjor hadde vi ansvar for Gudstjenesten den 27 Desember. Temaet som ble gitt for Gudstjenesten var Feast of St. Stephen’. To fakulteter og tretten studenter fra Laos, Kambodsja, Indonesia, Myanmar/Burma, Hong Kong og fastland Kina deltok i dette. Det var kjempe spennende for studenter fordi ingen av dem hadde vært med på å lage radio opptak før. Enda viktigere var det at dette gav studenter en ny erfaring og mulighet til å ‘skape’ noe sammen som kunne bidra til lokalsamfunnet.

Min medarbeider på seminaret, engelsk lærer Rose koordinerte det hele. Hun forberedte liturgien og fordelte ansvar mellom studenter og meg. Teksten for den dagen var Apostlenes Gjerninger 6:1-7. Jeg ville preke om diakoni. Den 11 Desember dro hele gruppen til studio for opptak. Jeg ikke kunne være med på grunn av andre oppdrag men jeg sendte preken notatene mine med studentene slik at de kunne «sy» prekenen sammen med resten av program. Studenter var med på å lese tekster, liturgi, synge, spille gitar og piano. Et par studenter fra Laos og Kambodsja fortalte om hva Mastergraden i diakoni som de tar på LTS betyr for dem personlig.

NMS utsending Po Chu Grønvold er foreleser ved det Teologiske seminaret i Hong Kong .
Gudstjeneste ble sent til lufta 27 Desember 2016 som planlagt. Det var kjempe gøy for studentene å høre det hele på radio. Det var også gøy for meg å preke på radio. Vi fikk veldig god tilbakemeldinger kritikk fra programlederen til Hong Kong Radio. «Dette var en veldig morsom og kreativ Gudstjeneste!» var kommentaren i evaluerings rapporten.  Hvis du har lyst å høre på denne Gudstjenesten, kan du klikke her.


Tekst: Po Chu Grønvold



No comments:

Post a Comment